۳۴ بازديد

بسياري از افراد، محموله‌هاي خود را از طريق سرويس‌هاي تيپاكس و يا پست به دست گيرندگان مورد نظرشان مي‌رسانند. اين 2 سرويس با يكديگر شباهت‌هايي دارند. اما اختلافاتي نيز ميان سرويس تيپاكس و پست وجود دارد. در اين مقاله قصد داريم به بيان اين‌ موضوع بپردازيم كه تفاوت تيپاكس و پست چيست. تفاوت تيپاكس و پست با در نظر گرفتن نوع خدمات و سرويس‌هاي آن‌ها تعيين مي‌گردد. لذا در ادامه، خدمات هر كدام از اين سرويس‌ها را بررسي خواهيم كرد. (تجربه خريد از تيپاكس را در اينجا بخوانيد)

سرويس تيپاكس چيست؟

تيپاكس از جمله سرويس‌هاي پستي خصوصي در كشور است. از طريق تماس با اين مجموعه، مأموران سرويس به محل شما مراجعه مي‌كنند. اين مأموران، محمولات شما را دريافت مي‌كنند و در كم‌ترين زمان ممكن به گيرنده، انتقال مي‌دهند. فرستندگان هم‌چنين مي‌توانند مرسولات خود را پيگيري نمايند. هزينه سرويس تيپاكس بر اساس وزن و محمولات مورد نظر شما متفاوت است. سرويس‌هاي تيپاكس در حالت معمول، 3 نوع تعرفه و يا هزينه دارند كه عبارت‌اند از هزينه‌ شهرهاي نزديك، هزينه‌ شهر هاي دور و هزينه حمل اكسپرس.

اگر محموله‌هاي خود را با سرويس تيپاكس پست نماييد مي‌توانيد از پوشش بيمه نيز استفاده كنيد. لذا در صورتي‌ كه مرسوله شما با آسيب مواجه شود به‌ راحتي و از طرف سرويس، جايگزين مي‌گردد. هزينه پست محموله را نيز مي‌توانيد به‌ صورت نقدي پرداخت نماييد و يا به‌ صورت پس كرايه تحويل دهيد. هم‌چنين شما مي‌توانيد محمولات خود را به مناطق دور افتاده نيز ارسال كنيد. حتي مكان‌هايي كه شعبه اين سرويس را ندارند. 

در شرايطي كه شما محموله‌اي را از طريق سرويس تيپاكس ارسال مي‌كنيد مامور اين سرويس به شما قبضي را تحويل خواهد داد. در اين قبض اطلاعات مربوط به قرارداد شما، فرستنده، گيرنده و… درج شده‌ است. در اين رسيد، شماره‌اي درج‌ شده كه از طريق آن مي‌توانيد مرسوله خود را پيگيري كنيد. 

سامانه رهگيري مرسولات تيپاكس نيز براي اين منظور طراحي و راه‌اندازي شده كه بتوانيد با وارد كردن كد رهگيري، محموله‌هاي خود را پيگيري كنيد. اين كار را مي‌توانيد از طريق ارسال پيامك نيز انجام دهيد. نرخ هزينه سرويس‌هاي تيپاكس با در نظر گرفتن عامل مسافت شهرها تغيير خواهد كرد.

سرويس پست چيست؟

شما مي‌توانيد مرسولات خود را از طريق اداره پست نيز به دست گيرنده‌ برسانيد. اداره پست يك شركت دولتي است. خدمات پست به‌ طوركلي شامل سرويس‌هاي پست پيشتاز، سفارشي، پست عادي، پست دو قبضه و پست يافته‌ است. هر كدام از اين پست‌ها مزاياي خاص خود را دارند و در مواقع ويژه‌اي مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد. براي بررسي تفاوت تيپاكس و پست، بررسي انواع سرويس‌هاي پستي ضرورت دارد. لذا در ادامه به شرح خدمات پست خواهيم پرداخت.

خدمات پستي

يكي از سريع‌ترين سرويس‌هاي پستي در كشور، پست پيشتاز است. اين سرويس مي‌تواند محمولات مورد نظر شما را در 24 و يا 48 ساعت به دست گيرنده برساند. پس‌ از ارسال كالا از طريق اين سرويس مي‌توانيد مرسوله خود را رهگيري نماييد. اين اقدام به‌ صورت ارسال پيامك، سايت و… امكان‌ پذير شده‌ است. پست سفارشي يكي ديگر از سرويس‌هاي پستي كشور است. سرعت بالا در ارسال محموله از ويژگي‌هاي آن به شمار مي‌رود. 

سرويس پست عادي يكي ديگر از خدمات پستي است. در اين روش پست مي‌توانيد يك تمبر به نامه و مطبوعات مورد نظرتان الصاق كنيد و آن را به دست گيرنده برسانيد. سرويس پست عادي تنها براي ارسال نامه و محموله‌هاي مشابه با آن از قبيل مطبوعات است. لذا نمي‌توانيد از طريق اين سرويس كالا و يا محصولات ديگري را به دست گيرنده برسانيد. سرويس پست دو قبضه يكي ديگر از خدمات پستي به شمار مي‌رود. از اين سرويس مي‌توانيد در شرايطي استفاده كنيد كه نمي‌دانيد محموله شما از طريق سرويس‌هاي ديگر به‌ موقع و به‌ صورت صحيح به دست گيرنده مي‌رسد يا نه. 

اگر از سرويس پست دو قبضه استفاده كنيد مأمور پست پس‌ از تحويل محموله، يك رسيد از شما دريافت مي‌نمايد و آن را براي فرستنده ارسال مي‌كند. اين سرويس پستي هزينه بالاتري دارد. پست يافته يكي ديگر از سرويس‌هاي پستي كشور است. اين سرويس براي افرادي مناسب است كه نگرانند برخي از مدارك و يا اسناد آن‌ها در هنگام فرايند جابجايي گم و يا مفقود گردد. بنابراين اگر مدارك خود را در هنگام ارسال، گم كرديد مي‌توانيد درخواستي به اداره پست ارسال نماييد تا مدارك شما را پيدا كنند و به دستتان برسانند. 

با توجه به موارد گفته‌ شده در بالا مي‌توان تفاوت تيپاكس و پست را در چند عامل مختصر خلاصه كرد. از جمله اين تفاوت‌ها مي‌توان به عامل خصوصي بودن تيپاكس و دولتي بودن اداره پست اشاره كرد. از طرف ديگر محموله‌هاي شما از طريق اداره پست، بسته‌بندي خواهند شد. اما تيپاكس مسئوليتي در اين زمينه نمي‌پذيرد. سرويس تيپاكس مسئوليت حمل و نقل محموله‌هاي كوچك را نيز برعهده نمي‌گيرد. اما از طريق پست مي‌توانيد هر گونه محموله با هر وزني را ارسال نماييد. البته قبل از اينكه يكي از اين دو سرويس را انتخاب كنيد به سايت ماتوريتي (matority) سر بزنيد و تجربه كاربران را مطالعه كنيد. 

منبع: ghatar

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.