۲۹ بازديد

فون ميزس از متفكران شناخته شدۀ ليبراليسم كلاسيك، در شهر لِمبرگ در شرق امپراتوري اتريش‌ ـ‌ مجارستان كه اكنون در غرب اوكراين قرار دارد، به دنيا آمد. او در دانشگاه رشتۀ حقوق خواند و در دهۀ 1920 به دولت اتريش مشاوره اقتصادي مي‌داد. مشاوره اقتصادي او سبب شد كه بتواند ديدگاه ليبراليستي‌اش را بسط دهد. ليبراليسم جرياني فكري، فلسفي و سياسي است كه بسيار وسيع و پردامنه محسوب مي‌شود و حدود چهار سده تحول در انديشه غربي را پشت‌سر گذاشته است. كتاب «ليبراليسم» نوشته اين متفكر بزرگ شامل: درآمد، پنج فصل و دو پيوست است. فون ميزس در كتابش از عرصه‌هاي گوناگون سياسي، اجتماعي و اقتصادي سخن گفته و نگرش خود را به عنوان يك متفكر ليبرال كلاسيك درباره هر كدام از عرصه‌ها بيان كرده است. مسائل پايه‌اي مانند: مالكيت خصوصي، آزادي، دموكراسي، روابط بين‌الملل، جنگ و جامعۀ ملل تا مسائل كوچكتري مانند احزاب، نظام آموزشي و اقليت‌ها در كتاب ليبراليسم اثر لودويك فون ميزس بيان و بررسي مي‌شوند.

C:UsersHamedDesktopدرباره كتاب «ليبراليسم» اثر لودويك فون ميزس.jpg

كتاب «ليبراليسم» از 5 فصل تشكيل شده است كه فهرست آن به اين ترتيب است: «مباني سياست ليبرال»، «سياست اقتصادي ليبرال»، «سياست خارجي ليبرال»، «ليبراليسم و احزاب سياسي» و «آينده ليبراليسم». فون ميزس در كتاب «ليبراليسم» ديدگاه خود را به عنوان يك متفكر ليبرال كلاسيك درباره هركدام از عرصه‌هاي مختلف به صورت مختصر و كاربردي بيان كرده است. كتاب كم‌حجم و پرفايده است و خواندن و مطالعه‌اش ما را با ليبراليسم خاص فون ميزس و تحليل‌هايي كه ارائه داده است، آشنا مي‌كند.

كتاب «ليبراليسم» در سال 1927 به زبان آلماني منتشر شد. «مهدي تديني» كتاب «ليبراليسم» را از نسخۀ آلماني به فارسي ترجمه كرده است. تديني براي درك بهتر خوانندگان بر آن يادداشتي نيز افزوده است. نشر ثالث هم كتاب را براي علاقه‌مندان به مطالعه راهي بازار كتاب ايران كرده است. بهتر است بدانيد: تديني ترجمه فارسي كتاب از نسخۀ آلماني را با ترجمۀ انگليسي كه شخص فون ميزس بر آن نظارت داشته، مطابقت داده است. مترجم در بخشي از يادداشت خود نوشته است: «اگر در نظر بگيريم شناخت و نظر فون ميزس درباره فاشيسم‌شناس آلماني بوده است. نولته آثار متعددي دربارۀ فاشيسم منتشر كرده و نظريۀ خاصي را نيز دربارۀ فاشيسم تبيين كرده است. همۀ اين كتاب‌هاي فاشيسم‌پژوهانۀ او را يا ترجمه كرده‌ام يا ترجمه خواهم كرد. اگر در نظر بگيريم شناخت و نظر فون ميزس درباره فاشيسم همان چيزي است كه او در همين كتاب مطرح كرده است، با قطعيت مي‌توانم بگويم انگار همۀ آثار فاشيسم‌پژوهانه نولته شرح و بسط همين چند صفحه‌اي است كه فون ميزس با ليبراليسم متأخر و امروزي اصلا ميانۀ خوبي نداشت. فون ميزس در چند جاي كتاب تأكيد مي‌كند آنچه از اوايل قرن بيستم به ليبراليسم معروف شده است، اصلا ليبراليسم نيست. در 1927 وقتي متن كتاب را مي‌نوشته است، آن را نوعي "سوسياليسم ميانه‌رو" مي‌نامد، و در 1962 در مقدمه‌اي كه بر نسخۀ انگليسي نوشته است، آن را نوعي "سوسياليسم غير توتاليتر" مي‌نامد.» 

دوستداران و علاقه‌مندان تاريخ و علوم‌سياسي اگر تمايل به مطالعه كتاب «ليبراليسم» داريد؛ مي‌توانيد كتاب «ليبراليسم» را با تخفيف از سايت بنوبوك تهيه و مطالعه فرماييد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.