۳۹ بازديد

غذاها از مهم‌ترين نيازهاي انسان و حتي از شيرين‌ترين تفريحات بشر هستند. غذا خوردن و غذا پختن از تفريحات بارز برخي افراد است، به اين صورت كه بسياري از انسان‌ها عقيده دارند كه خوردن لذت بخش‌ترين فرآيند دنيا است و آشپزي ماهرانه‌ترين و خلاقانه‌ترين فعاليت است. حقيقتا چنين ذهنيتي از آشپزي و غذا خوردن نه تنها صحيح است، بلكه به شيريني و جذابيت آشپزي و فعل خوردن مي‌افزايد. همانطور كه واقف هستيد هر شهر و هر منطقه‌اي و حتي هر فرد و هر خانواده‌اي سبك آشپزي مربوط به خود، دستپخت و انواع عناوين مختلف غذايي خاصي را دارا است. 

به طور مثال قرمه سبزي‌اي كه در شمال ايران پخته شود نمي‌تواند كاملا مشابه قرمه‌ سبزي‌اي باشد كه در جنوب ايران طبخ شده است. غذاهاي محلي رشت و شمال كشور از معروف‌ترين و محبوب‌ترين خورد و خوراك‌هاي ايرانيان به حساب مي‌آيند. از اين رو مي‌خواهيم در اين بررسي به نقد و معرفي غذاهاي محلي رشت بپردازيم تا افراد خوش خوراك را براي سفر به شهر زيباي رشت و استان محبوب گيلان بيش از پيش ترغيب كنيم. خوب اگر از هوادارن سفر هستيد، مي‌توانيد براي تهيه بليط قطار رشت مشهد رفت و برگشت از خدمات قطارهاي فدك استفاده كنيد. 

غذاهاي محلي رشت 

شمال كشور ايران دستورهاي غذايي بسياري دارد كه هر كدام در جايگاه خود هم واقعا خوش عطر و طعم است و هم از تركيبات مقوي براي ساختار بدن تشكيل شده است. لذا پيشنهاد مي‌شود كه اگر قصد سفر به شمال كشور را داريد حتما از غذاهاي اصيل و محلي رشت بچشيد تا طعم اصالت و ترشي و شيريني را در زير دندانتان حس كنيد. 

كباب ترش و جوجه ترش 

ترشيجات هميشه طرفداران مخصوص به خودشان را داشته‌اند كه در عين ترشي طعم شيريني را زير زبان ايجاد مي‌كنند و سبب احساس لذت وافري در زبان مي‌شوند. با اينكه طبق ذائقه هر شخص عقايد راجع به خوب يا بد بودن ترشيجات متفاوت است اما حتي اگر از غذاها و خوراكي‌هاي ترش خوشتان نمي‌آيد پيشنهاد مي‌كنيم كه حتما كباب ترش و جوجه ترش را به عنوان غذاهاي محلي رشت امتحان كنيد. كباب ترش و جوجه ترش از معروف‌ترين غذاهاي اصيل گيلان و ناحيه شمال كشور است كه به واسطه طعم دلپذير خود پا به ديگر مناطق ايران نيز گذاشته است‌. شما مي‌توانيد اين دو غذا را در تمامي رستوران‌هاي استان گيلان بيابيد. نحوه طبخ اين غذا به اين صورت است كه گوشت گوساله، گوسفند يا مرغ  را در سسي مخصوص مي‌خوابانند كه عامل اصلي تمايز اين غذا است. گردوي خرد شده، پياز، سير، رب انار و آب انار از مواد اصلي تشكيل دهنده سس مخصوص شمالي هستند كه به نسبت دست‌پخت و ذائقه افراد مقدار و ادويه جات آن متفاوت است. گوشت‌هاي مزه دار شده به سيخ كشيده مي‌شوند و با برنج، ليمو و گوجه سرو مي‌شوند.

سير قليه 

سير قلبه از ديگر غذاهاي محلي رشت است كه در تمام نواحي شمال از شهرت خاصي برخوردار است. سير قليه نوعي خورشت است كه سير جزء اصلي تشكيل دهنده آن به حساب مي‌آيد. برگ‌هاي تازه سير، پياز، لپه، ادويه، تخم مرغ و گوشت مرغ مواد تشكيل دهنده اين خورش خوشمزه هستند كه به جاي گوشت مرغ معمولا از گوشت اردك براي طبخ اين غذا استفاده مي‌شود. البته اين رسم به صورت ويژه مخصوص مناطق اصيل شمال مانند روستاها است و در مناطق شهري از مرغ براي سرو اين خورش با برنج استفاده مي‌شود. 

غوره مسما 

غوره مسما در اكثر نقاط ايران پخته مي‌شود اما به صورت اختصاصي متعلق به نواحي شما ايران است و در ليست غذاهاي محلي رشت قرار دارد. غوره مسما تقريبا مشابه خورش بادمجان است اما تفاوت‌ها غير قابل انكار است. گوشت مرغ سرخ شده، بادمجان سرخ شده، گوجه سرخ شده بود همراه سس رب و دانه‌هاي انگور اجزاي اصلي اين غذاي بي‌نظير شمالي هستند. 

پلا كباب 

پلا كباب يك غذاي بي‌نهايت خوشمزه و اصيل مازندارني و گيلاني است كه به چلو كباب خودمان شباهت دارد. در معنا پلا به معني پلو است و كباب نيز همان كباب مي‌باشد، اما واقعا طرز تهيه و طعم اين دو غذا متفاوت است و طعم پلا كباب در خوبي و خوشمزگي با چلو كباب قابل قياس نيست. در پلا كباب تكه‌هاي گوشت كه در پياز رنده شده و در نمك و فلفل خوابانيده شده است را كباب مي‌كنند و نهايتا برنج را در بشقابي ريخته و كباب‌ها را كنار يا زير برنج مي‌گذارند. باقالا خام، گردو، زيتون، اشپل و پياز از مزه‌هاي اصيل گيلاني هستند كه در كنار پلا كباب سرو مي‌شوند. به صورتي كه پلا كباب بدوم حضور اين مزه‌هاي اصيل گيلاني هيچ معنايي ندارد. 

ميرزا قاسمي 

ميرزا قاسمي تقريبا از غذاهاي عمومي است كه در بيشتر شهرها سرو مي‌شود و همه اسم آن را شنيده‌اند. اما به راستي كه طعم اين غذاي ساده در گيلان بسيار متفاوت است و نمي‌توان ميرزا قاسمي خوشمزه گيلان را با ميرزا قاسمي ديگر نقاط ايران مقايسه كرد. معمولا در ديگر شهرها ميرزا قاسمي يك نوع پيش غذا است، اما در گيلان غذاي اصلي‌اي است كه به همراه دوغ، نان محلي و گاهي برنج سرو مي‌شود. سير، بادمجان كباب شده، روغن، گوجه، رب، ادويه و تخم مرغ مواد تشكيل دهنده ميرزا قاسمي هستند.

غذاهاي بسياري در استان گيلان وجود دارند كه با عنوان غذاهاي محلي رشت شهرت دارند و مردم ايران از تمامي نقاط ايران از طعم بي‌نظير آن‌ها لذت مي‌برند. غذاهايي چون اناربيج (انار آويج يا سنگه خورش)، فسنجان رشتي، شويد قرمه، باقالا قاتوق، مرغ ترش گيلاني، ترش تره، آلو مسما، شامي، واويشكا، كال كباب و... در گيلان موجود هستند كه طرز تهيه و سرو و طبخ آن‌ها به همراه ادويه جات و چاشني‌هاي مخصوص متفاوت و منحصربه‌فرد است و سبب شده‌ است كه شمال كشور ايران علاوه بر آب و هوا، مناطق ساحلي و دريا و جنگل‌هاي سرسبز به سبب همين غذاهاي محلي رشت به ناحيه پربازديد و پرطرفدار ايران بدل شود.

منبع: بليط قطار رشت مشهد رفت و برگشت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.