شايد خيلي از شما دوستان به فكر طراحي سايت فروشگاهي افتاده باشيد و حرف هاي خيلي از دوستان را در اينستاگرام باور كنيد كه كافيه فقط فروشگاه آنلاين خودت را راه اندازي كني تا توهم مثل بزرگان وب ايران Digikala, Webinseo, Divar, Beytoote و... رشد كنيد و پول پارو كنيد!!

خيال هاي باطل نداشته باشيد. درسته كه وب  ايران نيازمند كسب و كارهاي اينترنتي قوي است ولي اينكه تصور كنيد شروع كسب و كار اينترنتي قوانين پايه اي و اساسي متفاوتي از قوانين كلي كسب و كار دارد اشتباه است.

من در ابتدا خودم را معرفي كنم و بعد ميخواهم يك اتفاق ساده از فروشگاه اينترنتي  PETS.com بهتون بگم. من محمد نصيري هستم و مدرس و مشاور سئو سايت. چند سالي هست كه به صورت كاملا تخصصي در زمينه طراحي سايت فروشگاهي حرفه اي با وردپرس فعاليت ميكنم و به صورت تخصصي سئو سايت هم انجام مي دهم.

داستان فروشگاهي اينترنتي  Pets.com | يك نمونه از كسب و كارهاي دوران حباب

شايد تصوير زير براي شما آشنا باشد:

اين سگ عروسكي در سال‌هاي پاياني قرن بيستم، نماد شركت pets.com بود. شركتي كه در همان سالهاي رشد حبابي كسب‌ و كارهاي آنلاين (اواخر سال ۱۹۹۸) تاسيس شد و قرار بود به مردم كمك كند تا بتوانند غذاي حيوانات خانگي خود را به صورت آنلاين خريداري كنند. بازار غذاي حيوانات خانگي همواره بازار جذابي بوده و اگر بخواهيم از ادبيات استراتژي استفاده كنيم بايد بگوييم كه ديوارهاي ورود به آن، نسبتاً كوتاه است.

در آن زمان، داده‌هاي زيادي وجود داشت كه نشان مي‌داد مي‌توان فروش غذاي حيوانات را به صورت آنلاين و به شكل گسترده انجام داد. ۱۰۰۰۰ فروشگاه در سراسر آمريكا غذاي حيوانات را مي‌فروختند و ادعاي pets.com اين بود كه مي‌توان بخش قابل‌توجهي از اين مشتريان آفلاين را به فضاي آنلاين جذب كرد.

به اميد كسب سهم بزرگي از بازار اين ۱۰۰۰۰ فروشگاه، بهترين برنامه نويسان آمريكا يك فروشگاه الكترونيكي قدرتمند را طراحي و پياده سازي كردند كه مي‌توانست ۱۲۰۰۰ قلم غذاي مختلف را براي حيوانات خانگي بفروشد.

به نظر مي‌رسيد كه كسب سهم بازار در كوتاه‌مدت، مي‌تواند سوددهي در بلندمدت را به همراه داشته باشد. كافي بود pets.com بازار را به دست بگيرد و بعداً هر كاري كه خواست با بازار انجام دهد. به همين علت، فروش بدون سود و حتي با ضرر هم، به عنوان يكي از استراتژي‌ها انتخاب شد.

فقط كافي است در نظر بگيريد كه برخي اقلام مورد استفاده‌ي حيوانات (مثل خاك گربه) وزن بالا و حاشيه‌ي سود بسيار پاييني دارند و pets.com همه‌ي اين اقلام را بدون هزينه‌ي حمل و نقل به مشتريان ارائه مي‌كرد.

در اين ميان، مشاوران برند و برندسازي از راه رسيدند و توضيح دادند كه اين كسب و كار بدون برندسازي تخصصي و حرفه‌اي، نمي‌تواند دوام زيادي داشته باشد. سرمايه‌گذاري قابل توجهي در حوزه برندينگ انجام شد.

در هشت ماه اول فعاليت، در شرايطي كه فروش pets.com به زحمت از ۶۰۰‌ هزار دلار فراتر مي‌رفت، حدود ۱۲ ميليون دلار صرف تبليغات آنلاين و آفلاين و ايجاد هويت بصري و موارد مشابه شد.

ورود به بورس هم صرفاً سرمايه‌ي بيشتري (حدود ۸۲ ميليون دلار) جذب كرده و كمك كرد تا تبليغات فشرده و گسترده و گران‌قيمت، با هدف برندسازي انجام شود.

مقياس كسب و كار، مدام بزرگ‌تر مي‌شد، اما pets.com هم‌چنان زيان‌ده بود و هيچ‌كس هم آن را ايرادي جدي نمي‌دانست.

شايد برايتان عجيب باشد كه در كمتر از ۲۴ ماه از زمان تاسيس، كابران سايت، با يك صفحه‌ي شگفت انگيز در آدرس Pets.com مواجه شدند: «Page Not Found!».

سهام pets.com كه در زمان عرضه‌ي اوليه با قيمت ۱۱ دلار معامله مي‌شد، در زمان ورشكستگي اين شركت به ۱۹ سنت (يك پنجم دلار) رسيد و اين در حالي بود كه اين شركت در همان زمان، حدود ۵۷۰ هزار نفر مشتري و بيش از ۳۰۰ نفر كارمند داشت.

به بيان ديگر، مقياس، بزرگ شده و سهم بازار هم كسب شده بود، بدون اين‌كه مدل كسب و كار مطمئن و قابل اتكا شكل گرفته باشد.

نبايد فراموش كنيم كه شكست خوردگان فضاي تجارت الكترونيك كم نيستند. اگر چه بسياري از آنها حتي فرصت پيدا نكرده‌اند و نمي‌كنند تا قبل از ورشكستگي و معدوم شدن، لااقل در حد Pets.com مطرح شوند و به همين دليل، ما امروز نامي از آنها نمي‌شنويم.

هدف از طراحي سايت فروشگاهي بهينه شده چيست؟

طراحي سايت وردپرسي معمولي به راحتي امكان پذير است اما اين قالب ها و سايت هاي وردپرسي به دليل سورس كثيف و سنگين شان استاندارد نيستند. هم سرعت پاييني دارند و هم از لحاظ فني طبق قوانين گوگل طراحي نشده اند زيرا فقط يك طراح سايت سئو كار مي تواند از اين قوانين مطلع باشد. نكات ريزي در طراحي سايت هاي بهينه وجود دارد كه كمتر كسي از آن با خبر است.

به جرات مي توان گفت كه وبين سئو تنها شركتي است كه همه طراحان آن سئو كار هستند و همه قوانين سئو را به طور كامل در طراحي هاي خود لحاظ مي كنند. طراحي سايت هاي فروشگاه آنلاين يكي از مهمترين سايت هايي است كه نياز اصلي آن سئو است كه منجر به فروش هدفمند و متمركز شود. از اين رو سورس بهينه در فروشگاه هاي اينترنتي بسيار پر اهميت است. با طراحي سايت فروشگاه اينترنتي بهينه مي توان زمان پروسه سئو را به نصف كاهش داد. جمله اي كه هميشه در دوره هاي آموزش سئو آنلاين وبين سئو مي گويم: گوگل سايت را فقط از منظر سورس بررسي مي كند.

دوره آموزش سئو پيشرفته :مجموع تلاش ها براي بيش از 100 پروژه موفق و ناموفق!

حتما با خودت ميگي تجربه ناموفق به چ دردي ميخوره. ميخام بهت بگم شكست در سئو خيلي درس داره. گاهي شكست ها بخاطر عدم آگاهي فني و گاهي هم بدليل ضعف مديريتي منابعي كه داري چ مالي و چ انساني!

من چند سال پيش تو شركت هاي بزرگ كار ميكردم كه واقعا پول زيادي داشتن اما تصميم گرفتم ديگه كار نكنم و حدودا در سال 1399 ماهيانه درآمدم براي مديريت 120 ميليون تومان بود. ميدونم باورش سخته كه از چنين پولي در ماه چجوري دل كندم.

من هدف بزرگتري داشتم. كار كردن با كسب و كارهاي بزرگ خيلي خوبه اما رشد ي كسب و كار كوچك و متوسط و رسوندش به درجات بالاتر عاليه عااااالي.

آيا ما در ايران هم گرفتار حباب دات كام هستيم؟

واقعيت اين است كه تجارت الكترونيك در ايران، هنوز در مقايسه با ساير بخش‌هاي اقتصاد بسيار كوچك است. شايد بتوان گفت كل پولي كه در يك سال روي مجموعه استارت‌آپ‌هاي ايراني سرمايه‌گذاري مي‌شود، به اندازه‌ي ارزش يك برج در تهران هم نيست. ضمناً هنوز مسيري طولاني باقي مانده تا مجموعه‌اي از استارت‌آپ‌هاي بزرگ ايراني به بورس راه پيدا كنند.

 


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.